På oppdrag fra Miljødirektoratet ønsket vi å finne nye måter å gjøre innholdet i FNs klimarapporter mer tilgjengelig - både for fagpersoner og for folk flest.
Gjennom dybdeintervjuer og samskaping fikk vi innsikt i hvordan Miljødirektoratets daværende videreformidling av FNs klimarapportering ble oppfattet.
Vi fant at direktoratet har stor tillit hos sine mottakere, men at informasjonen ofte ikke var tilstrekkelig rettet mot målgruppene.
Basert på brukerinnsikten, lagde vi tilpassede kommunikasjonsstrategier både for ulike bransjer og det norske folk.
«Det har vært lærerikt og interessant å samarbeide med Halogen og InfoDesignLab. De har gjennom sin kompetanse, godt fasiliterte prosesser og fokus på læringsoverføring. Slik har de lagt til rette for at vi kan fortsette å jobbe mot å være mer brukerorienterte i vår formidling av FNs klimapanels rapporter.» Prosjektledelsen, Miljødirektoratet
For å øke verdien av leveransen leverte Halogen og InfoDesignLab også en verktøykasse med beskrivelser av verktøy, metoder og maler til Miljødirektoratets arbeidsgruppe.
Innsikten og verktøykassen skal brukes til å utvikle nye og forbedrede kommunikasjonstiltak for direktoratet , som i større grad møter brukernes behov.