Hopp til hovedinnhold
Prosjekt

Drømme, velge, vente, eie

Kunde
Block Watne

Økte salget med 43%

Et tjenestedesignprosjekt gjorde at Block Watne endret hele måten de tenker salg på. Det som var en salgsprosess, er nå en kjøpsprosess basert på kundens ønsker og behov.

Da Block Watne kom til Halogen, hadde de ønske om en slags «leadsgenerator». Innsiktsarbeidet, der designerne tok for seg hele kundereisen, viste at boligleverandøren kunne løfte kundens tilfredshet gjennom hele prosessen - og dermed øke salget.

Grundig innsikt avdekket smertepunkter

I den grundige innsiktsfasen så designerne på kjøpsprosessen både fra Block Watnes og boligkjøpernes perspektiv. På den ene siden fikk de oversikt over Block Watnes interne krav, begrensninger og utfordringer, mens kundene på den andre siden delte sine ønsker, behov, drømmer og grad av tilfredshet.

Innsikten viste at kundenes behov kunne dekkes på en bedre måte flere steder i kundereisen. For en bedrift som har «word of mouth» som en viktig kilde til nye kunder, representerer bedre kundetilfredshet i hele prosessen et viktig potensial.

Skjermdump av ny nettløsning med stegene i kjøpsprosessen

Nye tiltak ga bedre tilfredshet og økt salg

Tjenestedesignprosjektet ledet fram til konseptet drømme – velge – vente - eie, som tar utgangspunkt i hvordan kundene opplever å kjøpe bolig. Block Watne gikk med andre ord fra å tenke «salgsprosess» til å tenke «kjøpsprosess».

Sammen kom Block Watne og designerne i Halogen fram til en rekke nye tiltak. Noen ble iverksatt umiddelbart, og skal utvikles over tid. Et tiltak som ble lansert raskt, var Boligbytte: En tjeneste der Block Watne kjøper din gamle bolig til markedspris, og du kan bo i den til det nye huset ditt er ferdig. På den måten slipper du å bekymre deg for at boligprisene skal synke mens du bygger nytt hus og venter på å selge det gamle.

Innsikten viste også at folk oppsøker byggeplassen for å se boligen sin under oppføring – uten at det var tilrettelagt for det. Kjøpernes behov for å følge med på prosessen dekker Block Watne nå blant annet ved å invitere til åpen dag på byggeplassen. Der kan husbyggerne både se på huset sitt og møte sine kommende naboer. Dette var et av tiltakene som økte tilfredsheten i venteperioden betraktelig.

Et år etter at konseptet drømme – velge – vente – eie, ny nettside og flere andre tiltak var lansert, var effekten klar: Antallet leads hadde økt, nedlasting av prospekt fra nettsiden var mangedoblet, kundetilfredsheten var bedre og salget hadde økt med 43 prosent.

Block Watne nettløsning på mobil
Tre skjermdumper av mobil med Block Watnes løsning

Om Block Watne

Block Watne er en av landets største boligbyggere og bygger omlag 1 000 nye boliger i året. Historien deres går mer enn 100 år tilbake og i dag er de en kjent merkevare.

For mer informasjon, ta kontakt med

Lasse Pedersen
Leder for strategi og forretningsutvikling
lasse.pedersen@halogen.no
+47 91 85 11 00