Hurtigbåter langs kysten og i fjordene skal elektrifiseres i stor skala. Utviklingen er i tråd med myndighetenes ambisjon om nullutslipp fra hurtigbåter innen 2025. Halogen har støttet Norled og Seam med å utvikle et selvstyrende batteribyttesystem.

Mindre batteripakker
Siden hurtigbåter har kortere kai-tid sammenlignet med de større ferjene, er det ikke hensiktsmessig å lade hurtigbåter ved kai mens passasjerer går i land og om bord. For elektriske hurtigbåter er i stedet løsningen å bytte ut batteriet ved kaia.

Halogen har derfor ledet en en brukersentrert utviklingsprosess for å skape det visuelle uttrykket på batteribyttesystemet. Utformingen uttrykker både Norleds visjon, samtidig som det underbygger selve funksjonen.
I tillegg til det fysiske designet, har Halogen utviklet systemets identitet inkludert logo, fargepalett, typografi og visualiseringer av bruk.
Andreas Myskja Lien
Leder for operations design
andreas.myskja.lien@halogen.no