Økt medlems-aktivitet og høyere lojalitet

for Norstat

Norstats forbrukerpanel har mer enn 650.000 medlemmer i 18 europeiske land. Medlemmene svarer på spørreundersøkelser mot belønning. Gjennom flere år opplevde Norstat at paneldeltakernes motivasjon sank og at mange ble passive medlemmer. For å løse denne utfordringen, engasjerte Norstat Halogen for å utarbeide et nytt konsept. Resultatet ble økt responsrate og høyere medlemsaktivitet.

Halogen

Økt medlems-aktivitet og høyere lojalitet

for Norstat

Norstats forbrukerpanel har mer enn 650.000 medlemmer i 18 europeiske land. Medlemmene svarer på spørreundersøkelser mot belønning. Gjennom flere år opplevde Norstat at paneldeltakernes motivasjon sank og at mange ble passive medlemmer. For å løse denne utfordringen, engasjerte Norstat Halogen for å utarbeide et nytt konsept. Resultatet ble økt responsrate og høyere medlemsaktivitet.

Halogen

Økt medlems-aktivitet og høyere lojalitet

for Norstat

Norstats forbrukerpanel har mer enn 650.000 medlemmer i 18 europeiske land. Medlemmene svarer på spørreundersøkelser mot belønning. Gjennom flere år opplevde Norstat at paneldeltakernes motivasjon sank og at mange ble passive medlemmer. For å løse denne utfordringen, engasjerte Norstat Halogen for å utarbeide et nytt konsept. Resultatet ble økt responsrate og høyere medlemsaktivitet.

Halogen

Designsprinter med gode resultater

Basert på innsikt om norske, tyske og engelske paneldeltakeres behov og adferd, jobbet vi fram ideer for ønsket brukeropplevelse, innhold og funksjonalitet. Deretter ble det gjennomført seks designsprinter sammen med representanter fra Norstat. En designsprint er et komprimert, intensivt utviklingsløp der man skaper nye løsninger på avgrenset tid. Hver designsprint varte i tre dager, og vi jobbet i dybden med temaer som:

  • Generell brukeropplevelse og utvikling av personlig dashboard

  • Onboarding av nye panelmedlemmer

  • Samhandling mellom medlemmer

  • Hvordan undersøkelsene pakketeres (survey wrapping)

  • Diverse innholdskonsepter, som for eksempel statistikkløsninger for medlemmene

  • Lojalitetskonsept og belønningssystem

"Arbeidet med det nye konseptet og løsningen for panelmedlemmene våre har ført til en målbar effekt på forbedringer i responsrater og betydelig høyere medlemsaktivitet. Den nye løsningen har også gjort at vi bedre kan tilpasse kommunikasjon til hvert medlem."

— Tor Arne Olsen, IT-prosjektleder i Norstat

Tjenestedesign, gamification og nudging

Prosjektet baserte seg på prinsipper fra tjenestedesign. I tillegg lot vi oss inspirere av gamification og nudging (motivasjonsteori). For å motivere medlemmene, og gjøre opplevelsene mer verdifulle for brukerne, brukte vi kunnskap fra adferdsteori.

En rekke prototyper ble testet på brukerne, og justert kontinuerlig parallelt med at vi gjorde teknisk implementering i tett samarbeid med Norstats egen utviklingsavdeling.

Halogen bidro også med tilpasning av visuell profil, animasjon, koding, illustrasjoner og en film som forklarer konseptet.

Ta kontakt for å lære mer

Ta kontakt for å lære mer

Leif Verdu-Isachsen

Leder design

leif.verdu-isachsen@halogen.no