Designsprinter med gode resultater
Basert på innsikt om norske, tyske og engelske paneldeltakeres behov og adferd, jobbet vi fram ideer for ønsket brukeropplevelse, innhold og funksjonalitet. Deretter ble det gjennomført seks designsprinter sammen med representanter fra Norstat. En designsprint er et komprimert, intensivt utviklingsløp der man skaper nye løsninger på avgrenset tid. Hver designsprint varte i tre dager, og vi jobbet i dybden med temaer som:
Generell brukeropplevelse og utvikling av personlig dashboard
Onboarding av nye panelmedlemmer
Samhandling mellom medlemmer
Hvordan undersøkelsene pakketeres (survey wrapping)
Diverse innholdskonsepter, som for eksempel statistikkløsninger for medlemmene
Lojalitetskonsept og belønningssystem
"Arbeidet med det nye konseptet og løsningen for panelmedlemmene våre har ført til en målbar effekt på forbedringer i responsrater og betydelig høyere medlemsaktivitet. Den nye løsningen har også gjort at vi bedre kan tilpasse kommunikasjon til hvert medlem."
— Tor Arne Olsen, IT-prosjektleder i Norstat
Tjenestedesign, gamification og nudging
Prosjektet baserte seg på prinsipper fra tjenestedesign. I tillegg lot vi oss inspirere av gamification og nudging (motivasjonsteori). For å motivere medlemmene, og gjøre opplevelsene mer verdifulle for brukerne, brukte vi kunnskap fra adferdsteori.
En rekke prototyper ble testet på brukerne, og justert kontinuerlig parallelt med at vi gjorde teknisk implementering i tett samarbeid med Norstats egen utviklingsavdeling.
Halogen bidro også med tilpasning av visuell profil, animasjon, koding, illustrasjoner og en film som forklarer konseptet.
Leif Verdu-Isachsen
Leder design
leif.verdu-isachsen@halogen.no